La reunió va tenir lloc ahir a la Sala de Plens de l'Ajuntament. Hi van participar el director de l'Agència de Residus, Isaac Peraire; el director d'Infraestructures de l'Agència, Josep Simó; l'alcaldessa de Badia, Eva Menor, i el tinent d'alcaldessa primer, Rafael Moya.
Col·laboració i coordinació entre l'Agència i l'Ajuntament
A les seves intervencions, Isaac Peraire i Eva Menor van destacar la col·laboració i coordinació entre l'Agència i l'Ajuntament per aconseguir accelerar els processos tot el que permet la normativa en licitacions amb imports tan elevats com és el cas de Badia.
A la reunió, van explicar que finalment s'ha optat per fer tres processos de licitació: Un, per a l'assistència tècnica de tot el procés d'encapsulament i retirada de l'amiant i dues licitacions específiques, una per l'encapsulament, amb la intenció que comenci al més aviat possible, i una altra, que es dividirà en lots, per a la retirada de l'amiant dels edificis d’ús residencial de Badia.
Assistència tècnica externa per a tot el procés d'encapsulament i retirada de l'amiant
Peraire i Menor van indicar que disposar d'una assistència tècnica externa de tots els treballs pot comportar, en un primer moment, un lleuger retard en l'inici de les obres, però que, un cop iniciats els treballs, facilitarà la coordinació durant tot el procés i assegurarà que es pugui desenvolupar més àgilment. En aquest sentit, l'alcaldessa de Badia va explicar que comptar amb un suport tècnic extern evitarà que incidències o dificultats sobrevingudes en el normal funcionament de l'Ajuntament puguin comportar endarreriments. Rafael Moya va subratllar que “tindrem una empresa que ens farà tota l'assistència tècnica, un referent que ens acompanyarà en tot el procés”.
L'encapsulament de l'amiant, a finals d'any
El director de l'Agència de Residus i l'alcaldessa també van destacar la gran complexitat de tots els tràmits administratius necessaris per posar en marxa el projecte i van subratllar el total compromís entre ambdues administracions per accelerar tot el possible la retirada de l'amiant. En aquest sentit, van explicar que, segons la normativa de contractació, l'elevada quantia de les obres exigeix la presentació de les licitacions a la Unió Europea, fet que endarrerirà els terminis d'inici de les obres. Així doncs, calculen que el procés d'encapsulament de l'amiant podria iniciar-se a finals d'aquest any.
Eva Menor va agrair tota l'ajuda i col·laboració que està rebent l'Ajuntament per part de l'Agència de Residus. El seu director va destacar la “feina conjunta” realitzada amb l'Ajuntament i va subratllar que “el temps que portem amb el procés des de la concessió de la subvenció, menys de mig any, és molt poc; sé que és urgent, que és necessari, però hi ha unes regles i les hem de complir”. També van detallar que l'import de la subvenció encara no s'ha transferit a l'Ajuntament. La Generalitat anirà abonant els imports dels treballs efectivament efectuats, és a dir, en funció de les factures proforma que aniran emetent les empreses un cop s'iniciïn les obres, segons les fases i els imports que es fixin a les bases de licitació.
Rafael Moya va explicar que els terminis per a l'encapsulament i la retirada de l'amiant estan indicats a la memòria bàsica a partir de la qual s'ha aconseguit la subvenció. En concret, es calcula unes 45 jornades de treball per realitzar l'encapsulament de l'amiant i uns terminis que oscil·len entre les 120 i les 140 jornades de treball per als quatre lots en què es dividirà la retirada de l'amiant, per facilitar que es pugui treballar al mateix temps en diverses comunitats de veïns.
Informació a les comunitats de veïns pel tràmit que hauran de fer
L'alcaldessa va explicar que, com la intervenció es farà als habitatges, que són de propietat privada, l’única manera legal de fer-ho és a través d'una convocatòria de subvenció dirigida a totes les comunitats de propietaris. L'Ajuntament no té la titularitat dels habitatges on es retirarà l'amiant i, per tant, no pot intervenir sense que cada comunitat ho demani de manera expressa.
L'Ajuntament està treballant en les bases de la convocatòria que s'aprovaran per l’òrgan competent. Un cop aprovades, s'informarà a totes les comunitats de propietaris dels tràmits que han de seguir.
A la reunió es va acordar que l'Associació de Veïns i l'Ajuntament acompanyaran les comunitats de veïns en aquest procés i les informaran directament per preparar la documentació necessària. També es comptarà amb els gestors de les comunitats, alguns d'ells membres de la Comissió de l'Amiant, i que seran peça clau en el procés de comunicació i de gestió de la tramitació de la documentació.
El director de l'Agència de Residus de Catalunya es va oferir a la Comissió per tornar-se a reunir per actualitzar la informació “cada vegada que sigui necessari”.